image image

Dziecko zdolne

Dziecko zdolne to takie, które posiada umiejętność dostrzegania problemów i przystępuje do rozwiązywania ich w sposób najbardziej logiczny i skuteczny.

Jak możemy rozpoznać dziecko zdolne:

  • jest dociekliwe intelektualnie,
  • zdecydowanie przeważa u niego myślenie i działanie twórcze nad odtwórczym,
  • chętnie eksperymentuje i wymyśla ciekawą aktywność (doświadczenia, zabawy),
  • ma oryginalne pomysły,
  • konsekwentnie dąży do celu,
  • potrafi zdobyte wiadomości i umiejętności wykorzystywać w praktyce,
  • rozumie i reaguje na abstrakcyjne żarty, ma specyficzne poczucie humoru, dostrzega absurdalność sytuacji,
  • przejawia szerokie zainteresowania, które nie zawsze wiążą się z nauką szkolną,
  • wykonując zadania często poszukuje własnych rozwiązań,
  • potrafi długo skupić się na problemie,
  • nudzą go zajęcia schematyczne, powtarzające się, odtwórcze,
  • często jest niezależne, polega na sobie, preferuje prace indywidualną.

 

Wskazania w postępowaniu z dzieckiem zdolnym:

Rodzicu!

  • wzbudzaj twórczą aktywność dziecka,
  • dostarczaj materiałów rozwijających wyobraźnię,
  • dostarczaj źródeł, które wzbogacają obrazowość języka (baśnie ludowe, mity, legendy),
  • zostawiaj dziecku czas na myślenie i marzenia, czas na zadumę,
  • konsekwentnie dąży do celu,
  • zachęcaj dziecko do utrwalania swoich pomysłów np. prace na temat, rysunek, opowiadanie, tomik wierszy,
  • akceptuj naturalna skłonność do odmiennego spojrzenia,
  • chwal indywidualność,
  • zachęcaj do bawienia się słowami,
  • kochaj dziecko i mów mu o tym !

 

Nauczycielu!

  • ceń twórcze myślenie,
  • uwrażliwiaj na bodźce istniejące w otoczeniu,
  • ucz sposobów systematycznej analizy i oceny każdego pomysłu,
  • nie narzucaj sztywnych schematów,
  • ucz aby dziecko ceniło swe twórcze myślenie np. zapiski pomysłów,
  • dostarczaj informacji dotyczących procesu twórczego,
  • stwarzaj sytuacje wymagające nieszablonowego myślenia i nowego rozwiązania,
  • stwarzaj sytuacje do jak najczęstszych kontaktów grupowych, doświadczania zespołowego działania, uczestnictwa w spontanicznych i zorganizowanych zajęciach grupowych; pomóż dziecku w nawiązaniu kontaktów społecznych,
  • nie zaniedbuj rozwoju fizycznego dziecka,
  • zapewnij wsparcie, stwarzaj poczucie bezpieczeństwa,
  • poszerzaj, wzbogacaj wiedzę ucznia o dodatkowy program kształcenia, indywidualizuj wymagania,
  • podsuwaj interesujące lektury, gry, zabawy, programy edukacyjne, promuj wyjścia na wystawy, prelekcje, udział w dodatkowych zajęciach.

 

Placówki działające na rzecz dzieci i młodzieży zdolnej

 

Krajowy Fundusz na Rzecz Dzieci
00-791 Warszawa, ul. Chocimska 14

Centrum Informacyjno - Konsultacyjne ds. Dzieci zdolnych
022-026 Warszawa, Raszyńska 8/10

Stowarzyszenie Szkół Twórczych
01-9222 Warszawa, ul. Conrada 21/78

Fundacja im. Stefana Batorego
00-586 Warszawa, ul. Flory 9

Witamy na naszej stronie


Serdecznie witamy na stronie Poradni
Psychologiczno-Pedagogicznej w Nisku

Jesteśmy dla dzieci, młodzieży i wszystkich dorosłych odpowiedzialnych i zaangażowanych w ich rozwój. Pomagamy zapobiegać trudnościom rozwojowym, zagrożeniom społecznym i tworzyć funkcjonalne systemy rodzinne i środowiskowe.

Poradnia Informacje

Studia Podyplomowe

GODZINY PRZYJĘĆ PORADNI
Poniedziałek 7.30-16.00
Wtorek 7.30-17.00
Środa 7.30-17.00
Czwartek 7.30-15.00
Piątek 7.30.15.00

BIBLIOTEKA PEDAGOGICZNA POLECA

Autyzm