Artykuły Kącik logopedyczny

Dbajmy o słuch naszych dzieci

Z badań Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu w Warszawie wynika, że co piąte dziecko w wieku szkolnym ma kłopoty ze słuchem.

Większość rodziców i nauczycieli nic o tym nie wie lub nie zdaje sobie z tego sprawy. W grupie dzieci objętych badaniem (9 tys. Uczniów klas VI) 21, 5% z nich cierpi na zaburzenia słuch, a 30% ma okresowe lub stałe szumy uszne. U dwóch trzecich dzieci, które wymagają leczenia, rodzice nie zauważyli problemów !! W grupie dzieci siedmioletnich wykryto podobny odsetek zaburzeń. Ale są one spowodowane nawracającymi infekcjami dróg oddechowych.

Kłopoty ze słuchem u starszych dzieci i młodzieży wynikają między innymi z nadmiernego słuchania muzyki przez słuchawki.

Im głośniejsza muzyka do ucha, tym większa energia akustyczna dociera do niego. Długotrwałe słuchanie głośnej muzyki może prowadzić do powstania ostrego lub przewlekłego urazu uszu. Słuch człowieka ogłuszonego dźwiękiem płynącym ze słuchawek głęboko wetkniętych do ucha zapewne powróci do normy po pewnym czasie. Jednak wielokrotna okresowa utrata czułości słuchu przechodzi w utratę permanentną. Specjaliści z zakresu medycyny pracy poczynili obserwacje, że u osoby narażonej na kilkuletnią ekspozycję na dźwięki o głośności 90 decybeli przez ponad 40 godzin tygodniowo może wystąpić uszkodzenie ucha wewnętrznego. Ale już 100 decybeli słuchane przez 4 godziny w tygodniu przez kilka lat powodują identyczne szkody. Osoby słuchające głośnej muzyki w słuchawkach mają kłopot ze słyszeniem cichych dźwięków. W ich miejsce pojawiają się szumy, dzwonienie, piski.

Więcej…

Rodzice warto czytać swoim dzieciom!!!

Od kilku lat akcję czytania dzieciom prowadzi Fundacja "ABC XXI - Cała Polska Czyta Dzieciom", której inicjatorką jest p. Irena Koźmińska. Ale nie trzeba chyba nikogo przekonywać, że akcja to za mało. Czytać należy systematycznie, w zaciszu domu, mając bliski kontakt z dzieckiem.

Głośne czytanie dziecku jest ważne, bo:
Od początku rozwija język, a co za tym idzie i myślenie małego dziecka

Jeżeli czytamy dziecku od wczesnych lat jego życia dostarczamy mu bodźców słuchowych, na których podstawie tworzy się jego wymowa, zasób słownictwa. Maluszek osłuchuje się ze słowami trudnymi, których znaczenia być może jeszcze nie zna. Ale jest to wspaniała okazja, by z nim porozmawiać i tłumaczyć otaczający go świat. Czytanie pozwala dziecku zdobywać wiedzę o świecie, rozbudowywać słownictwo. Ponadto uczy myślenia, pomaga rozumieć rzeczywistość.

Więcej…

Profilaktyka wad wymowy

Rozwój mowy dziecka zależy od wielu czynników. Przede wszystkim od sprawnie funkcjonującego słuchu, środowiska w jakim wzrasta dziecko oraz od budowy i ruchomości aparatu artykulacyjnego.

W profilaktyce wad wymowy ważne jest stymulowanie rozwoju wszystkich tych elementów. W poniższym artykule chciałabym się skupić na budowie i funkcjonowaniu języka, warg, żuchwy oraz zębów. Na tym jak ich wzajemna współpraca powoduje wykształcanie się u małego dziecka prawidłowych schematów ruchowych głosek. Ma to bardzo duże znaczenie w zapobieganiu wad wymowy polegających na międzyzębowej wymowie niektórych głosek.

Więcej…

Strona 2 z 2

2
następna
ostatnia

Witamy na naszej stronie


Serdecznie witamy na stronie Poradni
Psychologiczno-Pedagogicznej w Nisku

Jesteśmy dla dzieci, młodzieży i wszystkich dorosłych odpowiedzialnych i zaangażowanych w ich rozwój. Pomagamy zapobiegać trudnościom rozwojowym, zagrożeniom społecznym i tworzyć funkcjonalne systemy rodzinne i środowiskowe.

Poradnia Informacje

Studia Podyplomowe

GODZINY PRZYJĘĆ PORADNI
Poniedziałek 7.30-16.00
Wtorek 7.30-17.00
Środa 7.30-17.00
Czwartek 7.30-15.00
Piątek 7.30.15.00